Svenskans vackraste ord

Eftersom jag var lite galen i Fredrik Lindström för nåt år sen och är lite småfachinerad av det svenska språket hade jag redan en av kursböckerna till den kursen jag läser nu. Duktigt! Men jag har inte hunnit läsa Världens dåligaste språk än, jag har gjort det men det var läängesen. Jag satt precis och bläddrade igenom den lite snabbt. Under svenskans vackraste ord står det;

rodna
förliden
understundom
kvällssol
sällsam
vårdagjämning
svalka
vemod
afton
midvinter
len

Många kan jag hålla med om, men här kommer mina förslag;

Snöflinga
Kvällsdopp
Sommardagg
Kärlek
Smultron
Skogsrå
Sommaräng
Närhet


Svenskan är ett helt underbart språk egentligen, det finns så många fina ord. Tänk på en del andra språk, det är knappast lika lätt att ta ut så många fina ord i t ex tyska eller i finskan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback