Vi liksom väntar på en vårdag i november



Sitter hemma i Rinna och tittar ut över ett snötäckt landskap, skogen, gärdet och vår trädgård som är täckt av vitt puder. Den första snön kommer alltid i början av november så är det alltid. Den ligger inte kvar länge men så fort den kommer blir varenda svensk förvånad. Varför?! Vi bor i Sverige, det är på norra halvklotet, det snöar där. Men samma sak år efter år - tidningarna skriver spaltmeter om den stora snöstormen som ska dra in över Sverige. Som om folk inte är beredda.. well well.. Marken är inte helt täckt av snö, jag håller fast i det jag sa när jag var liten - det har snöat så att det blir som dillsås på marken, för det är just det som det ser ut som.

Det är hur som helst en väldigt deprimerande tid på året, när jag kommer med tåget in till stan runt klockan fyra på eftermiddagen är det mörkt, kallt, regnigt och dimmigt. Alla går med stora bylsiga jackor, stora halsdukar och man kan verkligen känna ångesten ligga tät över stan. Jag har stora cravings efter julen nu, jag älskar doften av snö, juleljus, adventsfika, julpyssel, julbak och glögg. Jag har suttit i världens bästa fönster nu i veckan och tänt ljus, lyssnat på musik, druckit glögg och tittat ut på snön som faller. Hög mysfaktor! Det blir nog fint med en adventsstjärna där! Snart är det åter dags för pepparkaks- och saffransbröds bak. Men om jag känner min darling rätt är det nog läge att göra dubbel sats av pepparkaksdegen.. =) Men det är inte bra att äta för mycket pepparkaksdeg, men gott det är det! Men trots att jag längtar till julen så saknar jag ändå värmen i Australien.. Det var verkligen inte helt fel att tillbringa tre vinterveckor i värmen! Jag kommer att åka tillbaka, det är jag säker på, synd bara att det sammanlagt tar ca 40 timmar att ta sig dit. Men det är det värt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback