Sjuk? Se till att inte bo i Sverige!

Ååååhhh. Hur svårt ska det vara att få vård i välfärdslandet(?) Sverige? Eftersom jag lider av migrän (låg utslagen hela dagen igår, sov i ett helt dygn, fick inte i mig någon mat etc..) Men träffa någon läkare, deeeet går inte.. Ringde min nya vårdcentral, och eftersom jag har ny adress har jag även ny vårdcentral men där har jag inte fått någon husläkare än (eller vad det heter) o pga att dom håller på att byta datasystem(?) går det inte att boka in en tid, jag hänvisas då till öppen mottagningen som är en timma per dag. Men det är inte ens då säkert att man hinner träffa en läkare! O tanten som svarade lät som att men det lilla vän, det är väl inte så fatligt... Blir så trött, är det någon som vet någon privatklinik här i stan som är lite (mkt) mer serviceinriktade än landstinget? Vad gör egentligen landstinget för nytta, är det inte lite förlegat? Well well.. om jag var läkare skulle jag starta eget!

Kommentarer
Postat av: Henrik

Hmmm...ALLT är väl mer serviceinriktat än landstinget.

Postat av: Danne

Yes! Medelsvensson betalar typ 30 lax till vården per år, o vad får man? Känns som att det skulle skötas mycket effektivare, billigare, mer serviceinriktat etc. om det drevs privat. Dessutom skulle den som var i behov av det betala istället för att staten stjäl pengar från de som inte är det för att bekosta den..



Känns faktiskt som att det mesta staten slår klorna i blir dyrare och mer ineffektivt.. privatisering FTW!! =)

2008-09-25 @ 21:26:17
Postat av: Anonym

Intressant resonemang som det säkerligen ligger mycket sanning i, men hur gör man med de som är i stort behov av vård men som inte kan betala den??

2008-09-26 @ 13:30:55
Postat av: Anonym

Privatisering gagnar bara de rika... Inte de vanliga människorna. Jag vill i alla fall inte leva i ett samhälle som liknar det stora landet i väst...

2008-09-26 @ 13:44:29
Postat av: Danne

Med tanke på hur mycket billigare vården isf skulle bli skulle det vara väldigt få som inte skulle klara betala den på egen hand. Varför ska den stora majoriteten behöva lida till förmån för en ytterst liten grupp?



Trots ett skattetryck idag på 60-70% av inkomsten så skänker vi årligen miljoner och åter miljoner till välgörenhet. Det verkar alltså inte direkt lida brist på folk som skulle kunna tänkas hjälpa detta fåtal som inte klarar sig själva.. frivilligt.



Istället för som idag hjälpa dem genom att bli tvingad till det..



Privatisering gagnar inte alls bara de rika, det gagnar alla i samhället. Det är bara en illusion att detta "välfärdssamhälle" är till för de svaga i samhället. Det är snarare så att man skapar svaga individer genom att stjäla deras pengar och sedan ge tillbaka dom i form av diverse "bidrag" och "gratis välfärd". Lura dom att dom är beroende av bidragen medans dom i själva verket betalar dom själva..

2008-09-27 @ 08:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback